1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6 

آلبالو؛ موثر در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد «آنتوسیانین» موجود در آب آلبالو به کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
این مطالعه جهت بررسی تاثیر مصرف کنسانتره آب آلبالو به عنوان یک منبع غنی از آنتوسیانین‌ها، بر سطح چربی‌ها و فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ توسط دکتر سعید حسینی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
خطر بیماری‌های قلبی عروقی در دیابت بالاست، از این رو دستیابی به سطوح مناسب چربی‌های خون در این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. تغذیه و از جمله مصرف آنتوسیانین‌ها، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد.
در این مطالعه نیمه تجربی، ۱۶ زن دیابتی نوع ۲ با قند خون ناشتای۱۱۰مورد بررسی قرار گرفتند. در دوره مطالعه کنسانتره آب آلبالو به مدت ۶ هفته مصرف کردند. وزن، چربی‌های خون و سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در شروع و پایان مطالعه اندازه‌گیری شد. همچنین مصرف غذای ۲ روز نیز توسط بیماران به ثبت رسید، سپس داده‌ها بررسی شدند.
در پایان مطالعه مقادیر وزن، کلسترول تام، LDL-C و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور معناداری کاهش نشان داد. تغییرات مشاهده شده در سطح LDL-C و تری‌گلیسیرید سرم از نظر آماری معنادار نبود.
نتایج این بررسی نشان می‌دهد مصرف آب آلبالو، به بهبود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
http://pezeshkan.org/

ادامه ...

خوردن شکلات به میزان مناسب سودمند است



خوردن شکلات به میزان مناسب سودمند است
افرادی که از سکته قلبی جان سالم به در برده‌اند چنانچه ۲ بار یا بیشتر در هفته شکلات بخورند، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها نسبت به کسانی که شکلات مصرف نمی‌کنند ۳ برابر کمتر می‌شود.
مقدار مصرف کمتر تاثیر کمتری دارد، اما از هیچ چیز بهتر است. تحقیقات قبلی رابطه‌ای قوی بین مصرف ترکیبات کاکائودار با کاهش فشار خون یا بهبود در شدت جریان خون نشان داده بود.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد شکلات باعث کاهش میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در مردان مسن و زنان پس از یائسگی می‌شود.
تحقیقات جدید در انستیتوی کارولینسکای استکهلم نشان می‌دهد شکلات می‌تواند از عواقب وحشتناک در افرادی که مبتلا به انفارکتوس میوکارد یا همان سکته قلبی هستند، جلوگیری کند. این ویژگی مخصوص شکلات است و در شیرینی‌های دیگر وجود ندارد.
به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو باعث این خاصیت باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که طی زمان در بدن انباشته شده‌اند و به سلول‌ها آسیب می‌رسانند. گمان می‌رود این مولکول‌ها در بیماری‌های قلبی، سرطان و سالخوردگی نقش داشته باشند.
محققان در آزمایشی، عادت غذایی تعدادی از افراد مبتلا به سکته قلبی را در بیمارستان و پیش از ترخیص مورد ارزیابی قرار دادند تا بدانند هر فرد قبلا چه مقدار شکلات مصرف می‌کرده است. سپس به مدت ۳ ماه برای آنها یک برنامه سلامت گذاشتند و طی ۸ سال آنها را تحت نظر داشتند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بروز حملات قلبی کشنده، رابطه‌ای عکس با میزان مصرف شکلات دارد. شواهد زیادی نشان می‌دهد شکلات یک منبع غنی از ترکیبات بیواکتیو سودمند است.
بررسی‌ها نشان‌دهنده صحت این مطلب در میان مردان و زنان در تمام گروه‌های سنی بود. فاکتورهای دیگری مانند میزان مصرف الکل، چاقی و سیگار کشیدن که ممکن بود در نتایج آزمایش تاثیرگذار باشد هم در نظر گرفته شد.
اگر بخواهیم صادق باشیم باید با احتیاط بیشتری شکلات مصرف کنیم، چرا که ممکن است با مشکل اضافه‌وزن روبه‌رو شویم. اما کسانی که به دنبال یک پیش‌غذای مناسب می‌گردند، پیشنهاد می‌شود مصرف کمی‌ شکلات را در برنامه قرار دهند.
مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع: PHYSORG

.jamejamonline.ir

ادامه ...

افزایش قدرت دفاعی بدن با مصرف چای هل



مصرف چای هل باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود

پژوهشگران دانشگاه‌های آزاد اسلامی به سودمندی مصرف چای هل در افزایش قدرت دفاعی بدن پی بردند.


پژوهشگران دانشگاه‌های آزاداسلامی تهران، علوم پزشکی اراک و تبریز در تحقیقاتی مشترک، تاثیر مصرف عصاره چای هل را بر نوعی سامانه دفاعی بدن موسوم به دستگاه دفاع آنتی اکسیدانی بررسی کردند.


پژوهشگران در این بررسی ۵۴ فرد را به مدت ۲ هفته ارزیابی کردند. این افراد در این مدت هر روز مقدار ۳ گرم هل و یک گرم چای به صورت ۱۰۰ میلی لیتر عصاره چای هل نوشیدند.
بر پایه این بررسی که مشروح آن در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است، بعد از مصرف چای هل، توانایی دفاع آنتی اکسیدانی کلی سرم افراد مورد بررسی از ۹۶/۱ به ۲۳/۲ میکرو مول در میلی‌لیتر رسید.

این پژوهشگران می‌گویند: رادیکال‌های آزاد، اتم‌ها یا مولکول‌هایی هستند که به علت داشتن الکترون آزاد، واکنش پذیری زیاد دارند و آسیب‌های فراوانی به بدن وارد می‌کنند.
در بدن فرآیندهای ویژه‌ای برای مقابله با آسیب ناشی از این رادیکال‌های آزاد وجود دارد که به دستگاه دفاع آنتی اکسیدانی معروف هستند.
http://pezeshkan.org/

ادامه ...

درمان طبیعی آلزایمر با گل نرگس


پژوهشگران نوع خاصی از گیاه نرگس تولید كرده اند كه قصد دارند از آن در تولید داروی كند كننده پیشرفت آلزایمر استفاده كنند.

گیاه نرگس حاوی ماده گالاتامین است كه در درمان آلزایمر موثر است.

پژوهشگران عواملی مانند رویش گیاه نرگس در ارتفاعات، وزش بادهای سهمگین و خاك سخت را علت غنی بودن آن از نظر گالاتامین می دانند.
این پژوهشگران در حال آزمایش بیشتر در مورد این گیاه برای تولید تجاری داروی طبیعی الزایمر هستند.

بیماری آلزایمر موجب ضعف حافظه و فراموشی شدید در دوران پیری می شود.

سلامت نیوز

ادامه ...